Μετά από μήνες σημαντικών αλγοριθμικών updates που άφησαν το SEO community παγκοσμίως να προσπαθεί να κατανοήσει τη νέα πραγματικότητα και να ανακτήσει τη χαμένη επισκεψιμότητα από το search, η Google έριξε αυτόν τον μήνα άλλη μια τεράστια βόμβα στο web.
Μέχρι τώρα, αρκετοί έχουν παρατηρήσει μια νέα ενότητα στην κορυφή της σελίδας αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησης Google (SERP), η οποία έχει χαρακτηριστεί με το όνομα ✨ AI Overview. Αυτή η νέα ενότητα, η οποία καταλαμβάνει το μεγαλύτερο real estate στο above the fold, ταράζει εντελώς τα νερά όσον αφορά τα οργανικά αποτελέσματα και το PPC.
Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε τι συμβαίνει με τις το AI Overview της Google, καθώς και τι σημαίνει αυτό για τις επιχειρήσεις που βασίζονται σε σημαντικό βαθμό στο search marketing για να αυξήσουν την επισκεψιμότητα, τους δυνητικούς πελάτες και τις πωλήσεις.
Τι είναι τα Google AI Overviews
Τα Google AI Overviews (AIO) είναι AI-generated απαντήσεις που δημιουργούνται από συγκεκριμένα queries και συνδυάζουν αποτελέσματα από όλο το web. Μετά τη δοκιμή μιας παλαιότερης έκδοσης των AI Overviews (γνωστή και ως Search Generative Experience ή SGE) ως ένα πείραμα για σχεδόν ένα χρόνο, η Google ανακοίνωσε ότι λανσάρει το νέο feature στις 14 Μαίου.
Σύμφωνα με την Google, αυτά τα AI-powered αποτελέσματα είναι σχεδιασμένα για να βελτιώνουν την εμπειρία αναζήτησης, ενεργώντας ως ένας agent που μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις και να οργανώσει τα αποτελέσματα σε μια εξατομικευμένη μορφή. Παρόμοια με τα αποτελέσματα που μπορεί να λάβει κανείς από το ChatGPT, τα Google AI Overviews μπορούν να κάνουν breakdown τις αναζητήσεις σε πολλά μικρότερα μέρη, να απαντήσουν στο κάθε μέρος ξεχωριστά και στη συνέχεια να συνθέσουν εκ νέου αυτές τις απαντήσεις σε μια ολοκληρωμένη απάντηση.
Η Google συγκεντρώνει αυτά τα αποτελέσματα αντλώντας πληροφορίες από το web, καθώς και από δικά της δεδομένα του Knowledge Graph Data.
Η Google δεν έχει αποκαλύψει το ποσοστό των queries για τα οποία εμφανίζονται τα AI Overviews. Και επειδή τα περισσότερα rank tracking tools λειτουργούν επί του παρόντος σε incognito mode (το οποίο δεν φαίνεται να ενεργοποιεί τα AI Overviews) είναι δύσκολο να πούμε πόσο διαδεδομένα είναι αυτή τη στιγμή. Τις τελευταίες 2 εβδομάδες, ωστόσο, παρατηρούνται όλο και πιο έντονη η παρουσία τους στην αγορά της Αμερικής – τη μοναδική χώρα που είναι διαθέσιμο το feature. Η έλλειψη σαφήνειας σχετικά με το πότε εμφανίζονται και με ποια λογική είναι μέρος του χάους που προκαλούν τα AI Overviews.
O πραγματικός αντίκτυπος των AI Overviews
Όλο και περισσότερο, ο κλάδος του digital marketing μιλάει για τα AI Overviews – και ο λόγος ενδεχομένως να μην είναι για καλό.
Τα AI Overviews επηρεάζουν το PPC και το SEO και γενικότερα οποιονδήποτε έχει website. Η Gartner έχει προβλέψει ότι η οργανική επισκεψιμότητα θα μειωθεί κατά 25% (ή και περισσότερο), με κάποιους κλάδους να έχουν ήδη πολύ μεγαλύτερες επιπτώσεις.
Μια τόσο σημαντική αλλαγή απορρίπτει εντελώς πολλά best practices που ακολουθούσαν οι search marketers και advertisers εδώ και χρόνια. Ήδη πολλοί experts μιλούν για τη δυσκολία που θα αντιμετωπίσει το content marketing και πόσο πιο πολύπλοκο θα γίνει για τις μικρότερες, κυρίως, επιχειρήσεις.
Οι SERPs έχουν γίνει πιο ανταγωνιστικές, αναγκάζοντας τις επιχειρήσεις να αυξήσουν τις δαπάνες τους για να οδηγήσουν επισκεψιμότητα στις σελίδες τους. Τα AI Overviews πρόκειται να μειώσουν τα κλικς σε οργανικά links ακόμη πιο δραματικά από ότι προκάλεσαν οι πληρωμένες διαφημίσεις.
Ήδη βλέπουμε σχόλια από την Αμερική που σχολιάζουν την νέα αρχιτεκτονική των SERPs. Στη νέα αυτή αρχιτεκτονική, το above-the-fold αποτελείται από διαφημίσεις, AI Overviews και Rich Cards, ενώ απαιτούνται περισσότερα από 3-5 scrolls για να φτάσει κανείς στα πρώτα οργανικά αποτελέσματα.
Όπως μαρτυρούν έρευνες, τα websites που η Google χρησιμοποιεί για να αντλήσει δεδομένα για τα AI Overviews δεν είναι απαραίτητα τα ίδια websites που απολάμβαναν υψηλή οργανική επισκεψιμότητα με την πάροδο των ετών. Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτές οι πηγές δεν δεν κατατάσσονταν καν στα 100 κορυφαία αποτελέσματα, αλλά τώρα βρίσκονται στην κορυφή της σελίδας.
Google AI Overviews: τι άλλο έρχεται
Η Google έχει αναγνωρίσει ορισμένα από τα προβλήματα με τα AI Overviews και ισχυρίζεται ότι έχει ήδη κάνει «περισσότερες από δώδεκα τεχνικές βελτιώσεις» στα συστήματά της, οπότε ας ελπίσουμε για το καλύτερο. Γνωρίζουμε ότι τα Google AI Overviews θα συνεχίσουν να προσαρμόζονται στις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της Google, επομένως είναι σημαντικό να είμαστε ένα βήμα μπροστά από το παιχνίδι, μένοντας πλήρως ενημερωμένοι για όλες τις συνέπειες που συνεπάγεται μια ενημέρωση όπως αυτή.
Αν και δεν μπορούμε να αποφύγουμε τα AI Overviews (κάποια στιγμή θα έρθουν και στην Ελλάδα) , μπορούμε να σκεφτούμε τρόπους να το αντιμετωπίσουμε για να συνεχίσουμε να βλέπουμε αποτελέσματα—είτε αυτό γίνεται μέσω διαφορετικών στρατηγικών είτε διαφορετικών καναλιών.